måndag 1 december 2008

Första december...

Nu börjar den mysigaste tiden på hela året med tända ljus, sång och musik, tissel tassel, julpyssel, bakning... Det ska bli så spännande att uppleva julen genom Darios ögon, man blir som barn på nytt. De senaste åren har vi varit lite slappa med traditionerna eftersom alla våra barn börjar bli stora, men med de nya småttingarna (Darios syssling är ju bara en månad äldre) känns traditionerna viktigare än någonsin. Mys!
PS. Fotot är inspirerat av Jenny Sandberg, fast jag är ju inte lika duktig fotograf förstås...

JULFAKTA!

1. Jag köper alltid mer julklappar än jag borde.
Ja, det är ju så roligt att ge...

2. En riktig julgran med äkta barr är ett måste här hemma.
Tyvärr får vi inte plats med gran, vi hoppas på hus till nästa jul som vi kan fylla med granbarr...

3. Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv.
Jag brukade tycka om det, men i år går tankarna bara till vad vi ska köpa åt lillprinsen och vad han ska önska sig.

4. Julmaten är väldigt viktigt.
Njaaa... Julskinka då, men det övriga kan kvitta för min del.

5. Skinka, lutfisk, Janssons frestelse, sill måste finnas med.
Jag nöjer mig som sagt med julskinkan.

6. Ingen riktig jul utan snö på julafton.
Drömjulen är väl vit, men det får vi nog se oss om bland stjärnorna efter. Här på västkusten får vi ingen snö, kanske lite i april när man ändå börjar längta efter våren.

7. Julen är oftast fridfull hos mig/oss.
Bara tomten kommit så infinner lugnet sig.

8. Släktbesök ingår alltid i julen.
Vi firar alltid tillsammans med släkten. I år blir det lunch hos svärföräldrarna och sedan julfest hemma hos min moster till kvällen.

9. Jag rimmar ännu på flera julklappar.
Vi gör ett gott försök i alla fall.

10. Jultomte är viktig.
Klart, han kommer ju alltid.

11. Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr.
Vi brukar försöka dela upp det, så alla hjälper till med något.

12. Julkort ska skickas på Posten.
Från och med nu ska de nog skickas med posten, julkort med barnfoton är det bästa jag vet och när det är egna sonen som är objektet så blir det ännu roligare.

13. Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton.
Nej, bara Musses husvagnssemester...

14. Julen är mer jobbig än rolig.
Nej, absolut inte.

15. Fåglarna får alltid något att äta på "i julklapp".
Tjaaa, vi bor på sjätte våning och de enda fåglar jag sett (eller snarare hört) häromkring är fiskmåsar.

16. Dopp i grytan är viktigt.
Det har vi inte haft sedan jag var liten, den enda som åt det var min pappa.

17. Julkalendern i TV försöker jag följa.
Är inte så mycket för TV, men nåt enstaka avsnitt har jag väl sett nån gång.

18. Åker alltid skidor på jul eller annat om snön kommer.
Det blir inte mer skidåkning för min del eftersom jag skadat knät, men om vi mot all förmodan skulle få någon snö blir det pulkaåkning och snögubbebygge.

19. Vi åker bort till värmen och "firar jul" utomlands.
Har aldrig hänt, men det kanske vore nåt?

20. Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar.
Ja, fast med familjen/släkten.

1 kommentar:

Eleonore sa...

Kul att läsa lite julfakta om dig vännen.

Kram E